Kunnan kannattaa hankkia hyviä veronmaksajia
Perinteinen uutisointi ihmisten tulojen suhteen tavallisesti ilmoittaa paljonko ihminen on hankkinut tuloja jonakin vuonna. Perinteiset verojuorukalenterit julkaistaan vuosittain marraskuun alussa.
Lappeenrannan Uutiset julkaisi 6-7.5.17 listan Lappeenrannan kaupunginvaltuutettujen tuloista, joissa allekirjoittanut oli ensimmäisenä.
Tyypillinen karjalainen kateus on ollut päällimmöisenä kommenteissa, joita mainitun jutun vuoksi sain. Koetin ottaa yhteyttä jutun kirjoittaneeseen toimittajaan,
josko voisi julkaista myös paljonko valtuutetut ovat maksaneet veroja. Joskus myöhemmin ehkä, vastasi jutun kirjoittanut henkilö.
Onneksi nykyisin ei tarvitse jäädä enää entisten medioiden julkaisemisen varaan, vaan voi myös esittää muita näkökulmia kyseiseen asiaan.
Tein toisenlaisia laskelmia, joissa kerron kansalaisille paljonko maksoin yli 15 000 euron kuukausituloistani veroja.
Maksoin vuonna 2015 veroja 7622 euroa kkssa, 91 464 e vuodessa.
Kun vertaillaan, kuinka hyvin Lappeenranta sijoittuu verotuksen suhteen Suomessa. Niin ei kovinkaan hyvin.
Kun Eksote perustettiin, niin kunnat "siivosivat" budjettejaan Eksoten maksettavaksi. Eksotella oli paljon velkaa aloittaessaan. Eksoten hyvä taloudellinen tulos on pääasiallisesti etulinjan työntekijöiden ansiota.
Eksoten helppo taloudellisen tuloksen tekeminen kertoo siitä, kuinka paljon sosiaali- ja terveydenhuollossa on tuotantotalouden kielellä "low-hanging fruits" eli helposti pienillä prosessimuutoksilla on saatavissa voittoja/säästöjä sosiaali- ja terveydenhuollossa.
Nyt ongelmana on yleisesti sosiaali- ja terveydenhuollon tehottomuus - ei tehdä oikeita asioita, jotta asiat olisivat sujuvia. Paljon asioita kyllä tehdään.
On valitettavaa, ettei palkkatulojen uutisoinnissa yleensä ymmärretä hyvien veronmaksajien merkitystä. Kunnanjohtajat ymmärtävät kyllä hyvien veronmaksajien merkityksen ja antavat mielellään, jos mahdollista, hyviä tontteja kuntaan muuttaville ja suuria veroja kuntaan maksaville tulijoille. Kunnan pitäisi olla tässäkin suhteessa houkutteleva paikka. Sitä Lappeenranta ei ole esimerkiksi lääkäreille. Kunnan pitäisi houkutella tulijoita, eikä työntää heitä pois. Nuorille lääkäreille, jotka ovat hyviä veronmaksajia, on tärkeätä monet palvelut ja harrastusmahdollisuudet. Olisi tärkeää selvittää, että mitkä, jotta heitä voisi kuntaan houkutella. Useimmat kunnat etsivät myös nuoren lääkärin kumppanille työpaikkaa samalla kun rekrytoivat lääkärin.
Huoltosuhde ( työssä käyvä/ ei-työssä käyvä) heikkenee koko ajan, minkä vuoksi jokainen, joka maksaa paljon veroja, on kuntalaisille erittäin tärkeää. Tulevaisuudessa on erittäin tärkeää, että kunnalla on hyviä veronmaksajia.
Vuonna 1950 yksi työssäkäyvä elätti yhden, joka ei käynyt töissä. 2010 yksi työssäkäyvä piti elättää kolme ei-työssäkäyvää. 2040 yhden työssäkäyvän pitää elättää 5-7 ei-työssäkäyvää. Veroaste on keskimäärin 44 prosenttia jo nyt, vajaa 60 prosenttia verotuksesta menee sosiaali-ja terveydenhuoltoon. Kaikki verovarat eivät voi aina lisääntyvästi mennä vain sosiaali- ja terveydenhuoltoon. Eikä vain velkaa ottamalla voi asioita hoitaa. Kehitykselle on pakko tehdä jotain. Nyt heti.
Tuleva sote-muutos on välttämätön kuntien, maakuntien ja Suomen tulevaisuudelle.
Laskin Lappeenrannan Uutisen innoittamana leikillisen tasaveron, jonka mukaan voi laskea kuinka paljon muut tietyn kuukausitulon omaavat olisivat maksaneet veroja vuonna 2015 kuukaudessa ja vuodessa,jos heillä olisi ollut "kemppistasavero". Tai paljonko olisi tarvinnut maksaa niiden, jotka ansaitsivat paljon minua enemmän.
Esityksissä olen valmistanut esityksen netistä löytyvän jutun perusteella - Savolainen, Leena. Kuntien verot 2017-missä maksat eniten? : https://www.veronmaksajat.fi/globalassets/lehdistotiedotteet/kuntaverovertailu-2017/kuntaverovertailu-2017_netti.pdf
9.5.2017 Lappenrannassa
Lappeenrannan Uutiset julkaisi 6-7.5.17 listan Lappeenrannan kaupunginvaltuutettujen tuloista, joissa allekirjoittanut oli ensimmäisenä.
Tyypillinen karjalainen kateus on ollut päällimmöisenä kommenteissa, joita mainitun jutun vuoksi sain. Koetin ottaa yhteyttä jutun kirjoittaneeseen toimittajaan,
josko voisi julkaista myös paljonko valtuutetut ovat maksaneet veroja. Joskus myöhemmin ehkä, vastasi jutun kirjoittanut henkilö.
Onneksi nykyisin ei tarvitse jäädä enää entisten medioiden julkaisemisen varaan, vaan voi myös esittää muita näkökulmia kyseiseen asiaan.
Tein toisenlaisia laskelmia, joissa kerron kansalaisille paljonko maksoin yli 15 000 euron kuukausituloistani veroja.
Maksoin vuonna 2015 veroja 7622 euroa kkssa, 91 464 e vuodessa.
Kun vertaillaan, kuinka hyvin Lappeenranta sijoittuu verotuksen suhteen Suomessa. Niin ei kovinkaan hyvin.
Kun Eksote perustettiin, niin kunnat "siivosivat" budjettejaan Eksoten maksettavaksi. Eksotella oli paljon velkaa aloittaessaan. Eksoten hyvä taloudellinen tulos on pääasiallisesti etulinjan työntekijöiden ansiota.
Eksoten helppo taloudellisen tuloksen tekeminen kertoo siitä, kuinka paljon sosiaali- ja terveydenhuollossa on tuotantotalouden kielellä "low-hanging fruits" eli helposti pienillä prosessimuutoksilla on saatavissa voittoja/säästöjä sosiaali- ja terveydenhuollossa.
Nyt ongelmana on yleisesti sosiaali- ja terveydenhuollon tehottomuus - ei tehdä oikeita asioita, jotta asiat olisivat sujuvia. Paljon asioita kyllä tehdään.
On valitettavaa, ettei palkkatulojen uutisoinnissa yleensä ymmärretä hyvien veronmaksajien merkitystä. Kunnanjohtajat ymmärtävät kyllä hyvien veronmaksajien merkityksen ja antavat mielellään, jos mahdollista, hyviä tontteja kuntaan muuttaville ja suuria veroja kuntaan maksaville tulijoille. Kunnan pitäisi olla tässäkin suhteessa houkutteleva paikka. Sitä Lappeenranta ei ole esimerkiksi lääkäreille. Kunnan pitäisi houkutella tulijoita, eikä työntää heitä pois. Nuorille lääkäreille, jotka ovat hyviä veronmaksajia, on tärkeätä monet palvelut ja harrastusmahdollisuudet. Olisi tärkeää selvittää, että mitkä, jotta heitä voisi kuntaan houkutella. Useimmat kunnat etsivät myös nuoren lääkärin kumppanille työpaikkaa samalla kun rekrytoivat lääkärin.
Huoltosuhde ( työssä käyvä/ ei-työssä käyvä) heikkenee koko ajan, minkä vuoksi jokainen, joka maksaa paljon veroja, on kuntalaisille erittäin tärkeää. Tulevaisuudessa on erittäin tärkeää, että kunnalla on hyviä veronmaksajia.
Vuonna 1950 yksi työssäkäyvä elätti yhden, joka ei käynyt töissä. 2010 yksi työssäkäyvä piti elättää kolme ei-työssäkäyvää. 2040 yhden työssäkäyvän pitää elättää 5-7 ei-työssäkäyvää. Veroaste on keskimäärin 44 prosenttia jo nyt, vajaa 60 prosenttia verotuksesta menee sosiaali-ja terveydenhuoltoon. Kaikki verovarat eivät voi aina lisääntyvästi mennä vain sosiaali- ja terveydenhuoltoon. Eikä vain velkaa ottamalla voi asioita hoitaa. Kehitykselle on pakko tehdä jotain. Nyt heti.
Tuleva sote-muutos on välttämätön kuntien, maakuntien ja Suomen tulevaisuudelle.
Laskin Lappeenrannan Uutisen innoittamana leikillisen tasaveron, jonka mukaan voi laskea kuinka paljon muut tietyn kuukausitulon omaavat olisivat maksaneet veroja vuonna 2015 kuukaudessa ja vuodessa,jos heillä olisi ollut "kemppistasavero". Tai paljonko olisi tarvinnut maksaa niiden, jotka ansaitsivat paljon minua enemmän.
Esityksissä olen valmistanut esityksen netistä löytyvän jutun perusteella - Savolainen, Leena. Kuntien verot 2017-missä maksat eniten? : https://www.veronmaksajat.fi/globalassets/lehdistotiedotteet/kuntaverovertailu-2017/kuntaverovertailu-2017_netti.pdf
9.5.2017 Lappenrannassa